Recenzia: Sarah J. Maas - Trón zo skla

Napätie, súboje a láska. Keď ide o nájomnú vrahyňu Celaenu Sardothien, je lepšie držať sa bokom.
Nájomná vrahyňa - zaujímavé „povolanie“, ktoré si zvolila autorka pre svoju hlavnú hrdinku. A nemohla si vybrať lepšie!  Tak sa nám do rúk dostalo niečo výnimočné, čo neobsahuje len presladenú romantiku. Nájomná vrahyňa, boj o holý život, sarkastické vtipy dotýkajúce sa čierneho humoru zmiešané so zakázanou mágiou a posypané náznakmi lásky - to je skutočne smrteľná kombinácia. Autorka tento príbeh napísala pred desiatimi rokmi, preto sa nenadarmo hovorí, že na dobré veci sa oplatí čakať.

Keď osemnásťročnú Celaenu Sardothien, najnebezpečnejšiu nájomnú vrahyňu, náhle po roku vyhrabú z otroctva v soľných baniach späť na denné svetlo, zjaví sa pred ňou princ Dorian s dohodou o svetlejšiu budúcnosť. Celaena ani na okamih nezaváha a prijme ju. Pred vytúženou slobodou však musí bojovať v turnaji s dvadsiatimi tromi nájomnými vrahmi, zabijakmi a lupičmi, aby následne mohla štyri roky robiť špinavú prácu za kráľa, ktorý ju poslal do väzenia. A ak to prežije, bude slobodná.

Lenže vyhrať turnaj sa po príchode do skleneného hradu zdá náhle ťažšie, než si Celaena sprvu myslela. V chodbách na súťažiacich číha oveľa väčšie zlo, než vyraďovacie súťaže a spolu s ním prichádzajú aj tajomné znaky, pripomínajúce mágiu, ktorá bola v celom kráľovstve zakázaná...

Táto kniha však nie je len o vraždách a súbojoch. Celaena sa tu stretáva s princeznou Nehemiou, ktorej národ si podrobil kráľ. A dej sa nezaobíde ani bez prísneho kapitána stráží, ktorý z nej nesmie spustiť oči. Nie však preto, že by sa mu páčila, ale pre bezpečnosť všetkých v hrade.

Všetky postavy takto v knihe svojimi charaktermi vytvárajú dokonalú atmosféru, ktorá čitateľa rozhodne pobaví – dokonca možno rozplače od smiechu. Keď, samozrejme, nebude so zatajeným dychom prežívať so Celaenou všetky krušné chvíle.

Ja osobne som knihu Trón zo skla ešte stále nerozdýchala. Možno je to len tým, že som mala pár mesiacov pauzu od čítania, no niečo sa nej skutočne je. Zároveň zastupuje prvú priečku v mojej pomyselnej kategórii. Je to totiž prvá kniha, kvôli ktorej som zostala hore celú noc a čítala som ju, aj keď som musela ďalší deň skoro ráno cestovať a mala školu. Nakoniec som ju prečítala behom 24 hodín a mám pocit, že sa k nej v dohľadnej dobe vrátim. Túto knihu zároveň odporúčam prečítať snáď každému, kto má aspoň trochu rád fantasy, od tínedžerov až po dospelých.

Hodnotenie: 5 z 5

O autorke
Sarah J. Maas je rodená Newyorčanka, no teraz žije spolu so svojim manželom a psom v meste Bucks County v Pensylvánii. Má rada rozprávky, balet, veľa čaju a sledovanie televízie. Prvú verziu románu Trón zo skla napísala ako šestnásťročná. Keď nie je zaneprázdnená písaním, nájde si čas aj na prechádzky krásnou Pensylvánskou krajinou.

Vojna obálok

USA                                 USA                            Slovensko                     Španielsko

Čína                            Rumunsko                      Nemecko                      v hebrejčine

Rozsudok: Spojené štáty mali viac obálok. Slovenská verzia sa odkopírovala americkú, aj keď som ju sem už nedávala. Španielsko zvolilo originalitu a jednoduchosť. Tej istej myšlienky sa akoby držala aj Čínska verzia, no ich „sklo“ pripomína kríž (ktorý neviem, čo by tam hľadal). Rumunsku sa to tentoraz celkom podarilo, dokonca aj Nemecku (čo sa často nestáva). Čo sa týka poslednej verzii tak si nie som presne istá z akej krajiny pochádza, ale kniha by mala byť v hebrejčine. Postava na obálke však vyzerá ako Barbie ostrihaná na krátko, čo mi celkom nesadlo. Aj keď i pokus sa cenní.

Prečítajte si recenziu aj na novelu k sérii - Vrahyňa proti Pánovi pirátov.