Recenzia: Sarah J. Maas - Trón zo skla: Novela I.

Originálny názov: The Assassin and the Pirate Lord; The Assassin and the Healer
Autor: Sarah J. Maas
Slovenské vydanie: 2016, Slovart
Počet strán: 128
Dva roky predým, než sa Adarlanská vrahyňa stane kráľovou dýkou, čelí Celaena Sardothien úplne iným dobrodružstvám.
Záliv lebiek. Ostrov plný nevábne vyzerajúcich pirátov a veľkej reťaze, ktorá visí ako Damoklov meč nad oceánom. Presne tam posiela Arobynn Hamel svoju zverenkyňu v prvej novele s názvom Vrahyňa proti Pánovi pirátov. Ďaleko od svojho domova spoznáva Celaena kapitána Rolfa, Pána pirátov, ktorý predal svoju dušu za „poklad“. Na ostrove má prebrať nový obchod medzi ním a Arobynnom, lenže nič nie je také jednoduché, ako sa sprvu môže zdať a pred Celaenou náhle stojí ťažké rozhodnutie. Buď môže splniť Arobynnove príkazy a tak udupať i zvyšky svojej ľudskej stránky alebo môže príkazy porušiť, a tým riskovať vlastnú smrť. Celaena má pritom iba veľmi krátky čas na rozhodnutie. Rozhodnutie, ktoré môže zmeniť životy desiatok ľudí.
Tento raz na veľké rozhodnutia však nebude sama. Spoločnosť jej totiž robí Sam Cortland, člen Arobynnovej skupiny, ktorého osud je väčšine z nás iste známy už z hlavnej dejovej línie. Vďaka tejto novele sa konečne dozvieme, aký Sam vlastne bol a autorka nám priblíži jeho vzťah so Celaenou. Obaja sú dobre trénovaní vrahovia, takže žiadnu romantiku nečakajte!
Na prvú novelu pritom voľne nadväzuje Vrahyňa a liečiteľka. V šiestich krátkych kapitolách Celaena Sardothien putuje na druhú stranu kontinentu, pričom noc trávi v hostinci. V ponurom prístavisku, kde peniaze a šperky sú viac, než ľudský život, sa vrahyňa stretáva s mladou čašníčkou Yrene Towers. Dievčaťom, ktorého jediným snom bolo stať sa liečiteľkou akou bola kedysi jej matka. Lenže Yrene už dávno zabudla na svoje sny a je na Celaene, aby jej ich pripomenula. Prijme mladá liečiteľka jej radu alebo nie?
Séria Trón zo skla sa už po prvej knihe stala mojou srdcovkou, preto som sa veľmi tešila na novely. Samozrejme, krátke – doplňujúce – príbehy sa nedajú porovnávať s hlavnou dejovou líniou, no i tak som od nich očakávala aspoň podobnú kvalitu. Prvá novela Vrahyňa proti Pánovi pirátov moju požiadavku brilantne splnila. Pri čítaní som sa nenudila, malo to svoj začiatok, jadro i koniec. Neskutočne ma pritom potešilo, že sa v príbehu objavil aj samotný Sam v celej svojej fyzickej kráse.
Čo sa však týka druhého príbehu v knihe, aj keď bol dej pomerne pútavý, nedokázal ma dostatočne zaujať. Začala som čítať a skôr, než ma stihol stiahnuť, bolo po všetkom. Navyše mi po desiatej strane začalo prekážať aj neustále opakovanie, keď každá nasledujúca veta začínala rovnako, napr.: Modlila sa,... Modlila sa..., Modlila sa,... I keď mi opakovanie väčšinou nevadí, autorka to na niektorých miestach už začala preháňať a jednoducho sa to nedalo nevšimnúť si. Ale to len malý detail, ktorý si mnohí z vás možno ani nevšimli (nevšimnú).
Nakoniec nám Sarah J. Maas dokázala, že mapka na prvých stranách jej kníh neslúži len na okrasu, ale dokáže nás povodiť po najšpinavších miestach v celej Erilei, spoznať kladné či záporné postavy tej či onej krajiny, ich spôsob života a vďaka tomu zažiť nové dobrodružstvá. Takže, pokiaľ aspoň trochu milujete sériu Trón zo skla, nestrácajte čas a hor sa do čítania! A ak už máte túto novelku dávno za sebou, aké sú vaše pocity?

Hodnotenie: 4 z 5

O autorke:
Sarah J. Maas je rodená Newyorčanka, no teraz žije spolu so svojim manželom a psom v meste Bucks County v Pensylvánii. Má rada rozprávky, balet, veľa čaju a sledovanie televízie. Prvú verziu románu Trón zo skla napísala ako šestnásťročná. Keď nie je zaneprázdnená písaním, nájde si čas aj na prechádzky krásnou Pensylvánskou krajinou. (www.sarahjmaas.com)