Recenzia: Vladimíra Šebová - Insomia

Autor: Vladimíra Šebová
Séria: Insomnia
Diel: prvý
Slovenské vydanie: 2016, Citadella
Počet strán: 321

Sara Nickolson trpí nezvyčajnou chorobou. Nie je však nákazlivá, len spôsobuje, že nikdy nespí. Nikdy! A tak v dlhých nociach píše knihy pre deti alebo sa vlúpava do domov a oblizuje obrazy. Vďaka insomnii patrí už v mladom veku medzi najpredávanejších autorov v Londýne. V osobnom živote však nemá také šťastie. Náhle sa však niekto usiluje o jej život a ona musí vyhľadať pomoc neznámeho muža, ktorý jej odhalí najväčšie tajomstvo Londýna.
Vladimíra Šebová si za hlavú hrdinku zvolila zaujímavú postavu – spisovateľku. Už na prvý pohľad sa to môže zdať ako veľmi nudná postava, no keď k nej pridáte kaskadérske kúsky na strechách a preskakovanie plotov, hneď je všetko zaujímavejšie. Zároveň ani ostatné postavy vystupujúce v knihe nie sú prvoplánové. Majú vlastné problémy, vlastné životy, ktoré musia počas deja riešiť.
Zasadenie deja do hlavného mesta Anglicka je tiež celkom zaujímavé. Prečo si nevybrala niektoré zo slovenských miest? Pravdou je, že slovenskí autori sa nie vždy stotožňujú so Slovenskom. Prečo je to tak, na to vám naozaj nepoviem. Druhým faktom zas je, že niektorý čitatelia sú na toto hákliví a veľmi radi za to autora sprdnú.

„Ja nikdy nespím,“ poviem. Je to vonku. All in. Karty sú vyložené, kocky hodené. Všetko alebo nič. Udri ma, bozkaj alebo vypadni.
(Vladimíra Šebová, Insomia)

Autorka  má zároveň zaujímavý štýl písania. Počas celej knihy sa prostredníctvom hlavnej hrdinky prihovára čitateľovi, nabáda ho, pozýva, aby s ňou navštívil miesta v Londýne či ju nasledoval na jej ceste k odhaleniu tajomstiev. Spočiatku to na mňa pôsobilo „otrasne“, pretože sama nie som na tento štýl písania zvyknutá. Pripadala som si trochu ako malé decko, ktoré číta rozprávkovú knižku. Ale hneď ma tento pocit prešiel, keď som prekonala zopár ďalších stránok.
Pre mňa oveľa väčším problémom celej knihy, sú gramatické chyby. Už sa o nich mnohé povedalo na rôznych portáloch, kde sa kniha predáva či u iných recenzentov alebo na samotných stretnutiach s autorkou. Ak by som však túto časť vo svojej recenzii vynechala, večer by som zjavne nezaspala.
Ako študujúca editorka vidím možno oveľa viac chýb ako čitatelia a dostávam väčšie tiky, než čitatelia. To znamená, že by som za ne poslala autorku aj editorku najradšej späť na základnú školu do prvého stupňa. Pár diktátov by im možno pomohlo s ich problémom. Je to totiž hanba! Ako pre autorku, tak ešte viac pre vydavateľstvo, že vôbec niečo také dopustili. O to horšie, ak sú chyby také závažné, že zasahujú do samotného čítania. Zážitok z príbehu sa potom stráca a čitateľovi ostáva už len miesto pre plač.
Aj napriek viditeľným nedostatkom, je však príbeh veľmi pútavý a samotná kniha ma skutočne zaujala. Téma, ktorú si Vladimíra Šebová zvolila je neopozeraná, nová. Nehľadáte tam žiadne podobnosti s inými knihami, preto sa kniha veľmi dobre číta. Zároveň je veľmi vtipné, ako sa insomnia rieši v knihe aj samotnými spisovateľmi, ktorí tam vystupujú.
Tento rok by malo vyjsť taktiež pokračovanie s názvom Hypersomnia. Aj keď dátum ešte nie je daný, knihu si rozhodne prečítam. Ostáva mi len dúfať, že autorka, ale hlavne korektor a editor, zapracujú na svojom materinskom jazyku a odvedú svoju prácu lepšie, než naposledy. Insomniu vrelo odporúčam všetkým čitateľom! Ja sa zatiaľ budem tešiť na pokračovanie!

O autorke
Počas základnej školy napísala niekoľko krátkych hier. Jej záľuba v písanie sa prehĺbila počas štúdia na vysokej škole. Začala písať články o osobnostnom rozvoji, motivácii a zdraví. Dva roky bola šéfredaktorkou časopisu o osobnom rozvoji a viedla niekoľko projektov v tejto oblasti. Postupom času začal písať fikciu,  ktorej sa teraz venuje naplno. Okrem písania rada číta, varí, chodí na prechádzky a agility tréningy so svojim foxteriérom Dobym. (vladiasebova.com)