Recenzia: Marissa Meyer - Scarlet

Slovenské vydanie: 2013, Egmont ČR
Počet strán: 456
„Jenže ona nevěděla,
jak je to zvíře zlé,
a vůbec se ho nebála.“
(Marissa Meyer, Scarlet)

Scarlet Benoitová skoro celý život vyrastala so svojou babičkou Michelle. Od nej sa naučila všetko, čo vie a zdá sa, že nikoho iného na svete okrem nej ani nepotrebuje. Lenže jej babička náhle zmizne a policajné zložky si nevedia rady. Po dvoch týždňoch však Scarlet nestráca nádej. Pritom stretáva drsneho zápasníka prezývaného Vlk, ktorý by jej mohol pomôcť pri pátraní. Na druhej strane zemegule je medzitým Linh Cinder, kyborg a Měsíčňanka, uväznená vo väzení s najhorším osudom, aký si pozemšťan môže predstaviť – má byť odovzdaná mesačnej kráľovnej Levane a popravená. Lenže Cinder, ktorá už vie o svojej pravej totožnosti princeznej Selene úplne všetko, sa podarí utiecť z väzenia spolu s kapitánom Thornem a tak si pripisuje ďalší status – hľadaný utečenec.
Dej knihy sa presúva z Východného spoločenstva do Francúzska. Najskôr je to na farmu neďaleko mestečka Rieux, kde vyrastala Scarlet v dome svojej babičky, potom rovno do hlavného mesta krajiny, Paríža. Dva hlavné body, kde všetko v knihe začína i končí, kde si každá z hlavných postáv prežije svoje útrapy. Ale aby sme neostávali len v Európe, nazrieme aj na obežnú dráhu Zeme, a to aspoň cez lodné okienko.

„Vlk si pomyslel: I stará babka bude dobrá
na zub, ale takováhle malá křehotinka,
to by bylo soustíčko!“
(Marissa Meyer, Scarlet)

Scarlet, nová hlavá hrdinka série, má už od začiatku jasný cieľ – nájsť svoju babičku nech to stojí čokoľvek. Dokonca aj jej vlastný život. Jej láska k Michelle  a neúprosné odhodlanie vyrazia čitateľovi dych. Dokonca neváha o pomoc požiadať aj neznámeho muža, od ktorého by sa mnohí z nás radšej držali bokom.
Vlk. Postava, do ktorej sa zamilujete, znenávidíte ju, a potom sa znovu zamilujete. Alebo aspoň pokiaľ sa vám páčia trochu drsnejšie a citovo neprístupné typy. Už z prvých kapitol je jasné, že Vlk je proste zvláštny. Bojuje v ringu ako zviera, doposiaľ nejedol rajčiny a k tomu všetkému je ochotný pomôcť jednej mladej dievčine pri hľadaní jej babičky. Princ na pohľadanie, no nikto nemôže byť taký perfektný a aj náš Vlk má svoju temnú stránku. Stránku, ktorá je hrozivejšia, než sa na prvý pohľad môže zdať.
Kadet kapitán Carswell Thorne je zas pravým opakom Vlka. Malý zlodejíček, ktorý všetko povie na rovinu, neodsudzuje kyborgské dievča či jej mesačný dar. Vtipálek od kosti, no so srdcom na správnom mieste. Taká uvoľnená postava sa v dnešnej dobe hľadá len ťažko.
Charakteristika postáv bola prepracovaná, no ešte viac vyvrcholenie príbehu. Tajomstvo, ktoré vás posadí na zadok, nové vzťahy, ktoré vám rozochvejú srdce. A pritom stále pokračujeme v príbehu o Cinder, tej umazanej mechaničke z prvej časti, ktorá si musela prejsť dlhou cestou. Východné spoločenstvo, kde to všetko začala nám pritom stále pripomína princ kráľ Kai. Jeho rozhodnutia, ktoré vplývajú nielen Cinder ale aj zvyšok sveta, a jeho meniace sa pocity ovplyvnené strachom z kráľovny. Toto všetko zapríčinilo dokonalú kompozíciu, v ktorej nič nechýbalo. Každá kapitola je písaná z pohľadu inej postavy, takže sa čitateľ môže pozrieť hneď na niekoľko miest skoro súčasne. A o prvej kapitole z pohľadu samotnej kráľovej Levany ani nehovorím... Aj preto u mňa získalo pokračovanie 5 hviezdičiek z piatich!

Hodnotenie: 5 z 5

O autorke v skratke:
Marissa Meyer sa narodila v Tacome, štáte Washington. Navštevovala Pacific Lutheran University, odkiaľ má titul z odboru tvorivého písania. Nejakú dobu pracovala ako knižná redaktorka a písala fan fiction Sailor Moon pod pseudonymom Alicia Blade. Vďaka tomu sa zdokonalila v písaní, fanúšikovia jej poskytovali okamžitú spätnú väzbu i kritiku. V roku 2008 sa zúčastnila NaNoWriMo, kde napísala príbeh o futuristickom Kocúrovi v čižmách. V roku 2012 jej vyšla prvá kniha z Mesačných kroník, Cinder, ktorá sa stala bestsellerom v New York Times.